Perbahasan yang Hebat: Aluminium atau Kaca gentian, Apa Yang Sesuai Untuk Anda?
Aluminiu sau fibră de sticlă

Perbahasan yang Hebat: Aluminium atau Kaca gentian, Apa Yang Sesuai Untuk Anda?

Kapal kapal dibina secara tradisional dari kayu. Hari ini, badan kapal dibina dari aluminium atau kaca gentian, dan kedua-dua bahan tersebut menawarkan beberapa kelebihan.

Oleh itu, Aluminium atau kaca gentian untuk lambung kapal anda – jika itu adalah soalan anda, berikut adalah beberapa faktor untuk membantu anda menentukan keputusan.

Aluminium kuat, tahan lama dan cukup senang dijaga. Kelebihan lambung aluminium termasuk:

Ringan: Aluminium adalah logam yang sangat ringan namun kuat. Kapal ringan memerlukan tenaga enjin yang lebih sedikit untuk memotong air, dan juga membantu dalam pelancaran dan pemulihan kapal.

Kuat: Tidak ada yang merendahkan kekuatan lambung aluminium. Juga, aluminium membengkokkan tetapi tidak mudah pecah, yang menjadikannya cukup selamat, terutamanya untuk keadaan yang teruk. Dan sekiranya lambung kapal mengalami kerosakan, pembaikan dapat dilakukan dengan cepat dan mudah.

Mudah dijaga: Logam umumnya tahan terhadap kakisan, dengan syarat aloi yang betul digunakan dan prosedur penebat diikuti, seperti yang kita lakukan di ASIS Boats.

Mudah disesuaikan: Aluminium mempunyai sedikit keanjalan, yang memungkinkan penyesuaian yang agak banyak. Jauh, dasar rata, cetek, pendek atau panjang – lambung aluminium boleh dibina dengan spesifikasi yang tepat, yang menjadikannya sangat sesuai untuk kapal profesional seperti kapal peronda, kapal mencari dan menyelamat, kraf operasi khas dan sejenisnya.

Mesra bumi: Aluminium adalah salah satu bahan yang boleh dikitar semula di bumi. Dan kitar semula memerlukan sebahagian daripada tenaga dan kos yang diperlukan untuk menghasilkan

Namun, beberapa keburukan yang perlu difikirkan ialah perjalanan menaiki kapal aluminium boleh menjadi sangat bising dan kasar kerana perahu kurang padat untuk manuver berkelajuan tinggi.

Kaca gentian cukup popular di komuniti berperahu kerana ia juga menawarkan beberapa kelebihan. Inilah sebabnya mengapa anda harus mempertimbangkan lambung kaca gentian untuk kapal anda.

Pembinaannya mudah:Kaca gentian cukup lembut, dan boleh dibentuk menjadi bentuk apa pun. Lambung dibuat dari acuan pratetap, yang memerlukan lebih sedikit masa dan kemahiran untuk membina, jika anda bekerja dengan syarikat pembinaan kapal terkenal, seperti ASIS Boats. Bahagian luar kapal-kapal ini juga agak licin, yang memberikan penampilan yang cantik.

Tahan terhadap unsur-unsur: Bahan ini tidak terpengaruh oleh kelembapan atau unsur-unsur, dan kapal-kapal ini bahkan dapat ditinggalkan di dalam air untuk jangka masa yang lama, tanpa perlu risau akan kerosakan.

Mudah dijaga: Bot kaca gentian cukup kuat dan tahan banyak hukuman (terutama dari pantai). Mereka dapat dijaga dengan mudah tanpa banyak usaha – yang bagus untuk pelaut rekreasi – dan jika kerosakan berlaku, ia dapat diperbaiki dengan mudah oleh profesional, dengan tambalan kaca gentian. Bot ini juga sangat senang dibersihkan.

Ringan: Walaupun lambung ini tidak ringan seperti aluminium, Kapal RIB lambung gentian kaca agak ringan berbanding dengan kapal lambung Fiberglass yang lain, dan tidak memerlukan banyak tenaga kuda untuk mendorong air.

Perjalanan yang lebih senyap: Tidak terlalu bising ketika kapal menembus air. Dan dengan reka bentuk ASIS Boats unik chines terbalik, air menjauh dari perahu menjadikan perjalanan lebih lancar dan lebih kering.

Kelemahan utama lambung gentian kaca adalah bahawa ia dibuat dari acuan, yang membatasi pilihan penyesuaian kepada lambung secara khusus, dan setelah acuan dibuat, reka bentuk tidak dapat diubah. Yang mengatakan, semua yang ada di atas lambung adalah permainan yang adil! Kos juga boleh menjadi faktor yang perlu dipertimbangkan, terutama jika cetakan untuk lambung kapal anda dibuat khusus.

Jadi di sana anda memilikinya, kelebihan dan kekurangan kedua-dua bahan yang digunakan untuk membuat bahagian terbesar kapal anda. Di ASIS Boats, kami membina kapal untuk pelaut tentera, profesional dan rekreasi, dan jadi apa sahaja keperluan anda, kami mempunyai kapal yang sesuai untuk anda.

Sekiranya anda mahukan lebih banyak maklumat mengenai Bot ASIS dan kapal yang kami bina, sila lawati https://www.asisboats.com/certifications-innovations/.

Share this post

Start typing and press Enter to search

Shopping Cart